Τετάρτη 20 Μαΐου 2009

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΓΙΑ ΤΗ «ΛΕΥΚΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ» ΤΟΥ 1946

Ο «στρατός – φάντασμα» της εθνικοφροσύνης

Εξήντα χρόνια μετά τον Εμφύλιο, ένα ντοκουμέντο αποκαλύπτει την προσωπική εμπλοκή υπουργών, πολιτικών, στρατηγών και δημοσιογράφων στο παρακρατικό επιτελείο που στήθηκε για την εξολόθρευση της (νόμιμης ακόμη) Αριστεράς.
Εξήντα χρόνια μετά το τέλος του Εμφυλίου, η δημόσια συζήτηση γι’ αυτόν εξακολουθεί να διχάζει όχι μόνο τους πολίτες και τους πολιτικούς, αλλά και την εγχώρια επιστημονική κοινότητα.

Το ζήτημα ιδίως της «εμφύλιας βίας» αναδείχθηκε τα τελευταία χρόνια σε ιστοριογραφικό μήλο της έριδος, με την εμφάνιση ενός «αναθεωρητικού» ρεύματος που επαναφέρει στο προσκήνιο το ψυχροπολεμικό σχήμα των «τριών γύρων», μεταθέτοντας την έναρξη του Εμφυλίου στα χρόνια της Κατοχής και θεωρώντας την εαμική Αντίσταση σαν αποκλειστικά υπεύθυνη για το ξέσπασμά του (βλ. «Ιός» 5.12.2004).
περισσότερα εδώ

Διαβάστε περισσότερα...

Η «αποβολή» του Δαρβίνου από τα σχολεία

Η θεωρία της Εξέλιξης των Ειδών παραμένει άγνωστο κεφάλαιο για τους Ελληνες μαθητές, σχεδόν 150 χρόνια μετά τη διατύπωσή της

Η θεωρία αυτή αποτελεί τη βάση όλων των βιολογικών επιστημών. Χωρίς αυτήν, λένε οι ειδικοί, απλώς ο κόσμος μας δεν είναι κατανοητός. Γιατί, λοιπόν, οι Ελληνες μαθητές δεν τη διδάσκονται; Ο λόγος για τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών μέσω της φυσικής επιλογής, η οποία σχεδόν 150 χρόνια μετά τη διατύπωσή της από τον Δαρβίνο και πολλές δεκαετίες μετά την υιοθέτησή της από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, παραμένει εξοβελισμένη από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι αναφορά σε αυτήν γίνεται μόνον στο τελευταίο κεφάλαιο του εγχειριδίου Βιολογίας της Γ΄ Γυμνασίου, το οποίο συνήθως δεν διδάσκεται λόγω έλλειψης χρόνου, καθώς και στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου της Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας, το οποίο όμως... μυστηριωδώς εξαιρείται κάθε χρόνο από την εξεταστέα ύλη και κατά συνέπεια η διδασκαλία του παραλείπεται.

«Είναι σαφές ότι η Εξέλιξη δεν διδάσκεται στο ελληνικό σχολείο», τονίζει ο κ. Μάνος Παπαδάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Βιοεπιστημόνων που, εδώ και χρόνια, πραγματοποιεί εκστρατεία «ένταξης» του Δαρβίνου στο σχολείο. «Δεν είναι ότι δεν διδάσκεται ένα κεφάλαιο της Βιολογίας, όπως π.χ. το αναπνευστικό σύστημα. Η Εξέλιξη είναι η ενοποιητική μας θεωρία, η ραχοκοκαλιά της Βιολογίας». Είναι σαν να μη διδάσκεται στη Χημεία το περιοδικό σύστημα, λένε οι βιολόγοι. Σαν να αφαιρείται από τη Φυσική η νευτώνεια θεωρία· σαν να μη διδάσκονται τα παιδιά ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ηλιο.

«Ενα παιδί σήμερα δεν μαθαίνει στο σχολείο πώς δημιουργήθηκε ο άνθρωπος. Ή μάλλον το μαθαίνει στο μάθημα των Θρησκευτικών», αναφέρει η βιολόγος - εκπαιδευτικός, κ. Μαριλένα Ζαρφτζιάν. «Δεν είναι όμως μόνο γνωσιολογικό το πρόβλημα. Χωρίς να διδάσκονται τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών, την κοινή καταγωγή τους, τα παιδιά δεν θα μπορέσουν ποτέ να δουν τον κόσμο σαν ένα σύνολο και κατά συνέπεια να τον αγαπήσουν. Δεν μπορούν να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση. Οταν νιώθεις ότι δεν έχεις μια αδελφική σχέση με τα υπόλοιπα είδη σε αυτόν τον πλανήτη, τα ζώα, τα λουλούδια, δεν τα σέβεσαι, τα θεωρείς υποδεέστερά σου». «Η Εξέλιξη θα πρέπει να τίθεται ως βάση διδασκαλίας γιατί απαντά στο τι, στο πότε και στο γιατί σχεδόν όλων των πραγμάτων», συμπληρώνει ο καθηγητής Γενετικής του ΑΠΘ κ. Ζαχαρίας Σκούρας.

Δικαιολογίες


Τι συμβαίνει λοιπόν; Για ποιον λόγο, ενώ σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα (περισσότεροι από 250 επιστήμονες και εκπαιδευτικοί έχουν υπογράψει το σχετικό ψήφισμα) απευθύνει έκκληση για ένταξη της διδασκαλίας της Εξέλιξης στο ελληνικό σχολείο, η επίσημη Πολιτεία κωφεύει; Στην κοινότητα των βιολόγων είναι γνωστή η φράση πρώην στελέχους του υπουργείου Παιδείας ότι «όσο είμαι εγώ εδώ, δεν θα μπει η Εξέλιξη στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Πηγές από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αναφέρουν ότι ενώ κάθε χρόνο ο φορέας εντάσσει την Εξέλιξη στην εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου, τελικώς δεν υιοθετείται η πρότασή του, ενώ η δικαιολογία που προβάλλεται είναι ο «φόρτος εργασίας των παιδιών». Επί της ουσίας, το εάν ή όχι τα παιδιά θα διδάσκονται την Εξέλιξη επαφίεται στη διάθεση του εκπαιδευτικού - βιολόγου της Γ΄ Γυμνασίου. «Ετσι είναι. Στη Γ΄ Γυμνασίου είναι στην ύλη, αλλά στο τέλος του βιβλίου και οι περισσότεροι καθηγητές δεν το προλαβαίνουν», λέει η κ. Ζαρφτζιάν.

Απροθυμία

Οπως λέει ο κ. Σκούρας, η θεωρία της Εξέλιξης «από τη φύση της αντιστέκεται στη νοοτροπία του κατεστημένου, έχει μιαν επαναστατικότητα». Και είναι προφανές ότι υπάρχει απροθυμία από την πλευρά της Πολιτείας να έρθει σε αντιπαράθεση για το θέμα αυτό με την Εκκλησία και με ένα τμήμα της κοινωνίας. «Υπάρχει δάκτυλος; Είναι το υπουργείο απλώς βασιλικότερο του βασιλέως; Φοβάται το πολιτικό κόστος; Το σίγουρο είναι ότι η Εξέλιξη δεν διδάσκεται και ούτε φαίνεται ότι σύντομα θα αρχίσει να διδάσκεται στο ελληνικό σχολείο. Και μετά κοροϊδεύουμε τους Αμερικανούς... Μα, τουλάχιστον εκεί γίνεται διάλογος...», αναφέρει βιολόγος - εκπαιδευτικός που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

«Είναι αλήθεια ότι και η ελληνική κοινωνία φοβάται να δει κατάματα το θέμα», συμπληρώνει η κ. Ζαρφτζιάν. «Οι επιπτώσεις όμως είναι ήδη ορατές. Σε ένα μεγάλο ποσοστό, παιδιά 16 ετών θεωρούν ότι ο άνθρωπος δεν ανήκει στα ζώα. Οι απαντήσεις που δίνουν σε ερωτήσεις για το θέμα είναι πολύ συντηρητικές».

Το χρονικό της διδασκαλίας


βιολογία εισήχθη στο ελληνικό σχολείο το 1931 και συγκεκριμένα συμπληρωματικά στα υπάρχοντα «Βιολογικά μαθήματα» της Δ΄ Γυμνασίου.


-Το πρώτο εγχειρίδιο «Στοιχεία Γενικής Βιολογίας» εκδόθηκε το 1933 και περιείχε ως πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο την «Εξέλιξη του οργανικού Κόσμου».

-Το 1951, στην τελευταία έκδοση του ίδιου βιβλίου, αναφερόταν: «Η φυσική επιλογή δεν είναι κατά τας νεωτέρας έρευνας ορθή».

-Το πρώτο βιβλίο αντικαθίσταται το 1952 από τα «Στοιχεία Γενικής Βιολογίας» που διδασκόταν στα σχολεία ώς το 1976. Η Εξέλιξη περιλαμβανόταν και πάλι στο τελευταίο κεφάλαιο, στο οποίο αναφερόταν ότι «το μεγαλειώδες πρόβλημα περί του πώς έγινεν η εξέλιξις των όντων, όπως και άλλα βιολογικά προβλήματα, δεν ελύθη ακόμα». Και παρακάτω: «Και ο κόσμος ολόκληρος μας αποκαλύπτεται ως ένα θαυμάσιον αρμονικόν σύνολον, έργο απαράμιλλον της θείας Δημιουργίας, η οποία "πάντα εν σοφία εποίησεν"».

-Το 1969, η Βιολογία καθιερώνεται ως αυτόνομο μάθημα στη Γ΄ και ΣΤ΄ Γυμνασίου. Στη Γ΄ τάξη διδάσκονται τα «Στοιχεία Γενικής Βιολογίας», ενώ στη ΣΤ΄ εισάγεται το εγχειρίδιο «Μαθήματα Γενικής Βιολογίας» που πάλι ως τελευταίο κεφάλαιο περιελάμβανε την Εξέλιξη.

-Το 1976 εκδίδονται δύο νέα βιβλία για τη Γ΄ Γυμνασίου όπου πάλι η Εξέλιξη απασχολούσε μόνο το τελευταίο κεφάλαιο. Εξαίρεση αποτέλεσε το νέο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου (των Κριμπά - Καλοπίση) που υπήρχε εκτεταμένη ενότητα για την εξέλιξη που δεν ήταν η τελευταία!

Ωστόσο, η παράγραφος που αναφερόταν συγκεκριμένα στην εξέλιξη του ανθρώπου και τη συγγένεια με τους ανώτερους πιθήκους απαλείφθηκε χωρίς τη συγκατάθεση του συγγραφέα, όπως ο ίδιος ο κ. Κριμπάς έχει πει. Το βιβλίο αυτό διδάχθηκαν τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου (από το 1977 έως το 1983) και της Β΄ Λυκείου (από το 1983 έως το 1999).


-Από το 1999 έως σήμερα, η εξέλιξη περιλαμβάνεται μόνον στα βιβλία της Γ΄ Γυμνασίου (τελευταίο κεφάλαιο που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν διδάσκεται) και στη Γ΄ Λυκείου. Στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου, έως το 2002, το σχετικό κεφάλαιο ήταν πρώτο. Στην τελευταία έκδοση του βιβλίου που διδάσκεται έως σήμερα, είναι το τελευταίο. Κάθε χρόνο, ωστόσο, αφαιρείται από την εξεταστέα ύλη. Σημειώνεται ότι ο υπότιτλος του σχετικού κεφαλαίου είναι: «Τίποτα στη Βιολογία δεν έχει νόημα παρά μόνο υπό το φως της εξέλιξης» (Dobzhansky).

Πηγή: Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων (Λ. Πρίνου, Λ. Χαλκιά, Κ. Σκορδούλης, Παν/μιο Αθηνών).

Διαβάστε περισσότερα...

ΝΑΤΟϊκή συνδιαχείριση στο Αιγαίο

με Τούρκο διοικητή στο ΝΑΤΟϊκό κέντρο στη Λάρισα

Στις 7 και 8 Μαΐου στις Βρυξέλλες, οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ Ελλάδας και Τουρκίας, με σύμφωνη γνώμη των κυβερνήσεών τους, ύστερα από μακρές διαπραγματεύσεις συμφώνησαν να εφαρμοστεί στην περιοχή του Αιγαίου η νέα δομή του ΝΑΤΟ, που προβλέπει εκτός των άλλων την κατάργηση του τουρκικού Κέντρου Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ στο Εσκί Σεχίρ (6 CAOC) και τη μεταφορά του τομέα ευθύνης του στο αντίστοιχο ΝΑΤΟϊκό κέντρο στη Λάρισα (7 CAOC). Με τη συμφωνία αυτή η Ελλάδα εξακολουθεί να διατηρεί για σκοπούς του ΝΑΤΟ τον εναέριο έλεγχο της Βουλγαρίας, της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ. Το «αντάλλαγμα» είναι η συνδιαχείριση του Αιγαίου για τους σκοπούς τού ΝΑΤΟ. περισσότερα εδώ


Αντιδράσεις από ΠΑΣΟΚ και ΚΚΕ

Το γεγονός αυτό προκάλεσε χθες την αντίδραση του ΠΑΣΟΚ που κατηγόρησε την κυβέρνηση για «εν κρυπτώ συμφωνία που γεννά πολλά ερωτήματα για τα εθνικά μας θέματα και υποχωρήσεις της κυβέρνησης ως αποτέλεσμα της ανύπαρκτης εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής». Επίσης, το ΚΚΕ υποστήριξε ότι «η τοποθέτηση Τούρκου διοικητή είναι το φυσικό επακόλουθο της συμμετοχής της Ελλάδας στον δολοφονικό συνασπισμό που υποστηρίζουν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ».
Για το θέμα χθες η τουρκική εφημερίδα «Ακσαμ» έγραψε ότι: «Για πρώτη φορά έπειτα από 190 χρόνια, Τούρκος ανώτατος αξιωματικός θα αναλάβει καθήκοντα στα εδάφη της Ελλάδας καθώς το ΝΑΤΟ αποφάσισε να κλείσει το περιφερικό στρατηγείο του Εσκί Σεχίρ και να μεταβιβαστούν οι αρμοδιότητές του στη Λάρισα».
Πηγές του υπουργείο Εθνικής Αμυνας έλεγαν ότι δεν υπάρχει καμία οριστική συμφωνία αλλά μια κατ' αρχήν για λειτουργία του κέντρου στη Λάρισα με εναλλαγή διοικητών. Οι ίδιες πηγές υποστήριξαν ότι η κατάργηση του κέντρου στο Εσκί Σεχίρ αποτελεί πλήγμα για την Τουρκία. Οσον αφορά τον ρόλο του CAOC 4, όπως θα ονομάζεται το ΝΑΤΟϊκό κέντρο στη Λάρισα, σύμφωνα με Ελληνες αξιωματικούς, θα είναι η διοίκηση των ΝΑΤΟϊκών επιχειρήσεων που δεν επηρεάζει σε τίποτα τις εθνικές πολιτικές των χωρών αυτών.


Οι Αμερικανοί εκβιάζουν την Πολεμική Αεροπορία


Το αμερικανικό πεντάγωνο, εκμεταλλευόμενο τη νέα προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών, επιχειρεί μια «de facto» αποδοχή από την ελληνική αεροπορία συστήματος αυτοπροστασίας που δεν καλύπτει τις ανάγκες που έχει θέσει η αεροπορία και για τον λόγο αυτό δεν έχει προχωρήσει εδώ και 6 χρόνια στην παραλαβή του.Για να πετύχουν τον στόχο τους, οι Αμερικανοί έβαλαν στα τέσσερα νέα μαχητικά τύπου F-16 που φτάνουν στην Ελλάδα την Παρασκευή, σύστημα αυτοπροστασίας «Aspis 2». Το σύστημα αυτό αρχικά είχε επιλεγεί από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά όταν η αμερικανική εταιρεία το παρουσίασε διαπιστώθηκε ότι δεν ακολουθούσε τις ελληνικές προδιαγραφές.Παρά ταύτα, οι Αμερικανοί όχι μόνο το τοποθέτησαν στα νέα μαχητικά, αλλά δεν δίνουν στην Ελλάδα και το δικαίωμα να προγραμματίσει ποια είναι τα εχθρικά και ποια τα φιλικά αεροσκάφη.Στην ουσία οι Αμερικανοί εκβιάζουν την ελληνική Πολεμική Αεροπορία καθώς, αν δεν αποδεχτεί το σύστημα, τα αεροπλάνα δεν θα έχουν αυτοπροστασία, που είναι το σημαντικότερο κομμάτι στις επιχειρήσεις, και δεν θα είναι δυνατή η τοποθέτηση άλλου συστήματος καθώς το κόστος αλλαγής είναι τεράστιο.Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να επηρεάσει και την παραλαβή των νέων μαχητικών, όπως ακριβώς είχε γίνει και με τα γαλλικά που είχαν αντίστοιχο πρόβλημα. Κύκλοι του υπουργείου υποστήριζαν ότι η αρμόδια διεύθυνση δεν είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει δυο μέτρα και δυο σταθμά για τις προμήθειες, κάτι που μένει να αποδειχθεί, καθώς στο παρελθόν οι αμερικανικές εταιρείες είχαν το «προνόμιο» να κάνουν ό,τι θέλουν και όπως το θέλουν.



πηγές : enet,e-typos

Διαβάστε περισσότερα...